Inwestycje prowadzone w ostatnim czasie na osiedlu Teofilów w Łodzi, doprowadziły do wznowienia prac nad koncepcją tzw. Trasy Wojska Polskiego. Nowa arteria będzie w najbliższych latach realizowana w nieco innym przebiegu niż zakładano w magistracie.
Mowa jest tutaj o budowie lub przebudowie ulic w kwartale: Szczecińska, Rąbieńska, Traktorowa i Rojna. Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi rozpoczął inwestycje w tym rejonie od ul. Szczecińskiej. Został tu
wybudowany już łącznik z węzłem Aleksandrów Łódzki na węźle S14. Niedawno rozpoczęły się prace na ul. Kaczeńcowej na odcinku od ul. Rąbieńskiej do ul. Judyma. Będzie to całkowicie nowy fragment ulicy, który zastąpi wyjeżdżone drogi gruntowe w tej okolicy.
Drogi w Łodzi. Wkrótce budowa Trasy Wojska Polskiego– Trasa Wojska Polskiego ma
skomunikować przede wszystkim S14 z aleją Włókniarzy. Z drugiej strony ma zapewnić dodatkowy dojazd na Teofilów, bo obecnie mamy dojazd przez Aleksandrowską albo przez Zdrowie, co przy obecnym układzie jest kompletnie niewystarczające. Widać to po prostu po ruchu, że te ulice są już niewydolne – tłumaczy "Rynkowi Infrastruktury" Tomasz Andrzejewski ze spółki Łódzkie Inwestycje.
Warto zaznaczyć, że chociaż Trasa Wojska Polskiego jest dopiero w planach, to powstał już jej pierwszy, choć niewielki fragment. Na rondzie na ul. Szczecińskiej przy łączniku z drogą S14, jest już kilkanaście metrów gotowej ulicy – na razie ślepo zakończonej. Drugi fragment wspomnianej trasy powstanie w 2026 roku. Budowę zaplanowano od przedłużonej ul. Kaczeńcowej (odcinek Judyma – Rąbieńska) do ul. Traktorowej.
Fot. Daniel Siwak | Ulica Traktorowa, poprzez rondo powstanie połączenie z planowaną Trasą Wojska Polskiego
Tutaj warto wspomnieć, jak będzie wyglądała Trasa Wojska Polskiego. Aktualnie możemy mówić o odcinku pomiędzy ulicami Kaczeńcową a Traktorową. Został on zaprojektowany w przekroju 1x2, czyli jezdnia z dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach. Po północnej stronie zaprojektowano ciąg pieszo-rowerowy, po południowej tylko chodnik – wszystko z oświetleniem ledowym. Nie przewidziano za to żadnych przystanków autobusowych na całej długości tego odcinka.
Pozostałe odcinki: Szczecińska – Kaczeńcowa oraz Traktorowa – Drewnowska/Włókniarzy będą realizowane później i w podobnym przekroju. Przy czym na uwagę zasługuje ten drugi, bo jest dość skomplikowany technicznie. Wymaga nie tylko bezkolizyjnego przejścia przez linię kolejową nr 15 (Łódź Kaliska – Bednary), ale także wpasowania się w infrastrukturę tunelu średnicowego. Konkretnie chodzi o wjazd od strony stacji Łódź Żabieniec.
– Wyzwaniem na pewno będzie odcinek pomiędzy ulicami Traktorową a Włókniarzy, bo tutaj choćby musimy przejść przez tory kolejowe. To w większości stanowiłoby koszty całej inwestycji, a z kolei bez tego ta inwestycja nie miałaby sensu. Chodzi, żebyśmy zapewnili wyjazd z Teofilowa w kierunku alei Włókniarzy – zaznacza Tomasz Andrzejewski.
Za koncepcję odcinków Szczecińska – Kaczeńcowa oraz Traktorowa – Drewnowska/Włókniarzy odpowiada Miejska Pracownia Urbanistyczna. Te mogą powstać raczej nie wcześniej niż po 2028 roku. Wszystko też zależy od pozyskania przez miasto środków finansowych.
Nowa ulica w kierunku planowanej Trasy Karskiego?
W Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego dla miasta Łodzi, Trasa Wojska Polskiego wytyczona została w śladzie ul. Drewnowskiej, do ul. Karskiego. Tam z kolei miałaby powstać tzw. Trasa Karskiego – arteria łącząca ulice Pojezierską i Kopernika.

Materiały Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w Łodzi | Planowany przebieg Trasy Wojska Polskiego: Szczecińska – Trasa Karskiego
Przedstawiciel Łódzkich Inwestycji podkreśla raz jeszcze, że miastu potrzebny jest przede wszystkim odcinek od al. Włókniarzy do S14 na ul. Szczecińskiej. – Natomiast czy w przyszłości gdzieś dalej ona będzie przedłużona, to myślę, że decyzje będą podjęte wraz z rozwojem miasta. Na ten moment nie jest to priorytet, nie widzimy tu aż takiej potrzeby ruchowej, żeby wprowadzać jakoś mocno ruch już tak naprawdę do centrum – uzupełnia Tomasz Andrzejewski.